Maxxfan of Airco in de camper?
Airco op 12V
In onze vorige camper (een Hymer 534 1989) had ik een dakairco laten bouwen.
Een versie die ook op 12V werkt.
En dit was de wervende tekst: "Om optimaal gebruik te maken van uw dakairco tijdens het rijden kan een DC-kit worden gebruikt waarmee de airco kan werken op de 12 volt voertuigaccu."
Alles netjes laten inbouwen incl. deze bijpassende omvormer en een zwaardere huishoudaccu van 90 Ah
Al snel bleek dat het 12V systeem van het woongedeelte van de camper het gevraagde vermogen van de airco tijdens het rijden niet kon leveren. Nog een zwaardere dynamo laten monteren, ook dat hielp niet. Met een volle huishouddaccu begon het systeem na zo'n 20 minuten te piepen: de bereikte ondergrens van de accu was bereikt en de compressor van de airco werd uitgeschakeld. alleen de ventilator bleef draaien. Op de camping met een wal-aansluiting functioneerde de airco wel mits het electriciteits systeem van de camping het gevraagde vermogen toe stond.
Al met al een peperdure investering waar we nauwelijks plezier van hebben gehad.
Split-airco
Voor onze huidige camper een split systeem aangeschaft. Werkt op 230V, dus je moet walstroom hebben. Ik had geen illusie dat het via een omvormer ook op mijn huishoud accu zou kunnen werken. Zie bovenstaand verhaal.
Een deel -de compressor-hang je met een beugel buiten onder een raam.
Het andere deel -met ventilator- zet je bijvoorbeeld op tafel.
De twee -units zitten verbonden met flexibele koelleidingen.
Het lijkt het ei van Columbus, maar wat een gedoe....
Het zijn 2 volumineuze units die je onderweg toch maar weer een plaatsje moet geven in je camper. Niet handig.
Het telkens netjes instaleren (te voor schijn halen, ophangbeugeltjes goed positioneren en dan zonder beschadigingen te veroorzaken door het raam buiten op hangen) vond ik een heel gedoe.....
De koeling viel niet tegen. Het geluid wel. Héél snel besloten dat dit niet ons ding was of zou kunnen worden.. Verkocht aan een jonge vader die in hun stacaravan de baby-kamer wilde koelen.
Maxxfan
In onze huidige camper heb ik een Maxxfan laten installeren.
We hebben deze fan laten plaatsen in plaats van het vierkante dakluikje boven ons bed achterin.
De stroomvoorziening gaat door de dakisolatie naar de hoek van de kleerkast. Van daaruit met een kabelgootje naar een stroompunt (foto 5). Onzichtbaar.
Overdag staat de Maxfan ingesteld op automatisch. Bij een gewenste ingestelde temperatuur van de camper gaat de ventilator draaien -of naar binnen blazend, of naar buiten blazend- met een ventilator snelheid die kan varieren.
Als we overdag ergens geparkeerd staan dan zorgt deze automatische stand er voor dat we nooit in een loeihete camper terugkomen. Veelal blaast de maxxfan in deze automatische stand vol gas naar buiten. De accu kan deze stand uren volhouden. Deze stand gebruiken we ook onder het rijden.
's Nachts zetten we de Maxxfan op
- 20% power
- naar binnen blazen.
Zo krijgen we net een fijn briesje boven ons bed. Nagenoeg geluidloos.
Koelt een maxxfan? Nee, een ventilator kan nooit koelen. Een ventilator brengt de lucht in beweging en dat is aangenaam. Het wordt nooit kouder in de camper dan daarbuiten. Maar het benauwde gaat er van af en je lichaam kan zijn/haar warmte ook beter kwijt. Zie het als een waaier die je gebruikt bij warm weer .
Voor ons: ideaal.
Onze Maxxfan heeft een smoke kap, dat bevalt prima.
's Avonds als we gaan slapen is het donker en 's morgens hebben we geen last van het licht wat er doorheen komt.
Eens per jaar maak ik alle onderdelen schoon. Aan de binnenkant zit een fijn metalen gaas rooster. Dat is eenvoudig eruit te nemen en kun je afborstelen en onder een kraan afwassen.
Nog even terug naar de airo die ook op het 12V systeem werkt. Ik kreeg een bericht van een lezer dat het wèl kan:
- Ik heb 2x 200Ah liontron lifepo4
- Als je zonder 230v bent, dan 1 a 2 uurtje of zo met 1x 200A
- En met 2x200 langer natuurlijk
- 3x 90watt zonnepanelen op camper
- Een victron 12v multi 2000watt 230v