image-01image-02
U bevindt zich hier: Home > Algemene info > Maximaal gewicht en laadvermogen camper

Google translate


Maximaal gewicht en laadvermogen camper

 


Veel van onze prachtige Hymers uit de 5, 6 en 7 serie hebben een fors gewicht.
Ze staan op een Mercedes chassis. In de jaren 80 en 90 alles behalve licht-gewicht.

Toch staan deze campers vaak geregistreerd met een "maximaal toegestane max. massa voertuig" van 3500 kg.
Op deze manier mag deze camper met een B-rijbewijs bestuurd worden.
Campers geimporteerd uit Duitsland zijn vaak bij het aanvragen van een nieuw kenteken "terug gekeurd" naar een "technische max. massa voertuig" 3500 kg.

Toen ik mijn camper (een Hymer S660 uit 1993) kocht was deze maximaal toegestane max. massa inderdaad geregistreerd als 3500 kg.

Op het kentekenbewijs stond als "massa ledig voertuig" 2960 kg en als "massa rijklaar" 100 kg meer: 3060 kg.

Dit waren mijn RDW gegevens:

 

Aanvankelijk dacht ik: dat is mooi. Ik heb 3500-3060=440 kg aan laadvermogen.

Totdat ik ging wegen.

De camper had een kwart volle watertank, een kwart volle dieseltank. Een volle gasfles. De vaste inventaris en keukengerei erin. Geen fietsen achterop.

Naar een lokale weegbrug gereden. Tijdens het wegen zat ik achter het stuur. 3440 kg!

Op vakantie zit mijn vrouw naast me. De koelkast vol, de watertank voller, de dieseltank ook. 2 fietsen achterop. Kleren, boeken, gidsjes etc, etc.

Maak maar eens een schatting hoe hoog ik dan zou uitkomen. In ieder geval ver boven de 3500 kg.

Gelukkig had ik ooit tijdens mijn miltaire dienstplicht het C rijbewijs gehaald èn op het kentekenbewijs stond ook "technische max. massa voertuig" 4600 kg.
Kennelijk was het MB-chassis berekend op een hoger gewicht dan die 3500 kg. en stond dat ook al op het kentekenbewijs!

Contact opgenomen met het RDW (online) en een vernieuwing van mijn Kentekenbewijs gevraagd.
Ik ben het bedrag kwijt maar het was minder dan €35,00 en kostte een paar dagen voordat ik mijn nieuw kentekencard binnen had.

Nu staan de gewichten als volgt vermeld:

Voor het verhogen van je toegestane maximum massa van je voertuig is het technische maximum massa bepalend.
Staat het al op je kentekenbewijs dan gaat het simpel.
Anders zou je moeten gaan informeren bij je camper importeur wat de mogelijkheden zijn.
Vaak zijn daar aanzienlijke kosten mee gemoeid. frown.

Je moet bij het RDW immers kunnen bewijzen dat de technische maximum massa hoger is dan de waarde die op je kentekenbewijs staat

Zoeken naar de gegevens van je eigen camper begint bij het opvragen van de actuele gegevens zoals ze geregistreerd staan bij het RDW.

Lees ook eens de info in "Camper Tools". En op de site van NKC.


Zijn er ook nadelen van een toegestane maximum massa groter dan 3500 kg?

-  Je moet een C1 rijbewijs hebben om het voertuig te besturen.

-  De maximum snelheid is in veel landen ook iets lager. Zie voor een overzicht hier en hier

-  Er is verschil in tarieven van Tolwegen, soms gunstiger vaak ongunstiger.

-  Sommige wegen zijn verboden:
je hebt wegen "verboden voor vrachtauto's" en je hebt wegen "verboden voor > 3,5 t".


Al met al zijn er veel overwegingen................................


Wilt u een opmerking maken /aanvulling geven op deze pagina? Vul dan s.v.p. het formulier in.
Al vast bedankt!
 





Typ hier het getal over. (Spam-preventie)

92618
Last edited:
Please activate JavaScript in your browser.

» Sitemap