image-02image-01
U bevindt zich hier: Home > Algemene info > Vergroten accu capaciteit

Google translate


Dit artikel is geschreven door Ron Bentham in zijn Funky Mercedes Hymer S700 Motorhome blog
Vertaald door Rob Zeijen met behulp van Google Translate.

Versie: Zondag 27 september 2020

Vergroten van de capaciteit van de huishoud accu

 


... dingen om te overwegen

huishoudaccu camper

Een van de meest voorkomende upgrades van het elektrische systeem is om meer accucapaciteit toe te voegen, maar voordat u dat doet, zijn er vragen die u moet beantwoorden en dingen die u moet overwegen voordat u afscheid neemt van uw geld. 

Dit artikel is niet bedoeld als een complete "how to", maar eerder als een bespreking van alle dingen die je moet overwegen en de mogelijke valkuilen.


Heb je het echt nodig?

Een van de eerste dingen die u zeker moet weten of u daadwerkelijk meer ampère-uren nodig heeft. Om dit te beantwoorden, moet u eerst weten dat of bestaande accu echt op peil is. 

Het kan zijn dat uw bestaande accu zo zwak is dat u slechts één nieuwe accu nodig heeft om uw problemen op te lossen.

Helaas is het testen van een accu geen eenvoudige taak, tenzij u deze laat testen door iemand of een bedrijf met een moderne digitale accutester. De enige manier om een ​​accu handmatig te testen, is door een multimeter en een bekende belasting te gebruiken. Zoek indien mogelijk iemand met een digitale accutester - de meeste garages hebben er tegenwoordig een.

Dus laat uw bestaande accu goed testen, en als deze defect of versleten blijkt te zijn, vervangt u deze door een nieuwe enkele accu en ziet u wat een verschil het maakt. Het kan zijn dat een enkele nieuwe accu zoveel beter presteert dat u niet langer hoeft te overwegen om een ​​tweede accu toe te voegen.

Er is ook een enorm extra voordeel aan deze aanpak, want als je besluit om door te gaan en een extra accu toe te voegen, kun je een van hetzelfde merk en dezelfde capaciteit toevoegen, wat erg belangrijk is. Je gaat gewoon terug naar waar je de eerste hebt gekocht en bestelt een identieke.


Accu’s parallel verbinden

De reden hiervoor is dat bij het parallel aansluiten van accu's, deze twee accu's identiek moeten zijn. Dit is een vrij belangrijke regel, en als deze wordt gevolgd, krijgt u het maximale vermogen voor uw geld.


Waar een extra accu te plaatsen

Nu we hebben vastgesteld dat u een tweede accu gaat plaatsen, gaan we verder met het volgende probleem. Waar te plaatsen? Meer accucapaciteit in een camper persen is vaak meer een kwestie van ruimte vinden dan wat dan ook.

In puur klassieke Hymer-termen - De Mercedessen hebben een accubak in de vloer bij de bestuurdersstoel die zowel de huishoudaccu (HA) als de startaccu (SA) bevat.

De Fiat-campers hebben meestal de SA onder de motorkap en de HA onder een van de voorstoelen. Het plaatsen van een extra accu kan van alles zijn, van een makkie tot een nachtmerrie. Hier zijn een paar voorbeelden.

De gemakkelijkste campers zijn die met een dinette of een zitbank met lege ruimte eronder, zo dicht mogelijk bij de originele HA. Deze bieden een leegte die perfect is voor een extra accu.

Sommige andere campers zijn echter het tegenovergestelde - de S700 en de B694 zijn goede voorbeelden - er is een bank achter de bestuurdersstoel, maar deze zit vol met watertank! Voorin de bus is letterlijk nergens een extra accu te plaatsen. De enige mogelijke plek is onder het achterbed, en dat betekent flink wat bekabeling.

Iedere camper is weer anders, dus je hoeft alleen maar ergens een ruimte te vinden waar een accu in past wink.

Het kan zo moeilijk worden dat veel eigenaren het in dit stadium opgeven. Er zijn echter alternatieven. Een daarvan is om te vergeten een tweede accu toe te voegen en het potentieel van de bestaande HA-ruimte te maximaliseren. Dit kan betekenen dat je een iets grotere accu van echt hoge kwaliteit moet vinden die het potentieel van de bestaande ruimte maximaliseert. Je krijgt misschien niet de dubbele capaciteit, maar misschien wel 50% meer.

Een andere, meer ingrijpende route, vooral voor fulltimers of power users, is om de sprong te maken van gasflessen naar een ondergemonteerde LPG-tank, waardoor je een lege gaskast voor accu's (en andere dingen!) Hebt. Dit is een vrij dure optie, maar het is voor velen logisch - waaronder ikzelf.

Maar voor velen, vooral voor eigenaren van de grotere campers uit de 6- en 7-serie, is er maar één haalbare optie, en dat is onder het achterbed. Dit levert andere problemen op, maar geen enkele die onoverkomelijk is.

Het lijkt misschien de voor de hand liggende manier om een ​​nieuwe accu in de oorspronkelijke positie vooraan en de tweede achteraan te plaatsen, verbonden door lange kabels. Dit is waar, maar ik denk dat er een betere manier is, en dat is om beide accu's aan de achterkant te lokaliseren, of beter nog, één enkele accu van hoge kwaliteit te kopen met een dubbele capaciteit.  Een enkele grotere accu is altijd de betere optie als je kunt, dan twee parallel.

Het probleem met het verplaatsen van de accu naar de achterkant van de camper, is dat alle draden die zijn aangesloten op de originele accu zich allemaal aan de voorkant bevinden - dus je zou kunnen denken dat je voor een grote herbedrading staat, maar dat hoeft helemaal niet als je het op de juiste manier benadert.


Maak een dummy-accuaansluiting

Bus-bar 4-voudig Roodbus bar zwart De manier om dit te doen is door 2 klemmen, of busbars, te monteren waar vroeger de originele accu zat, en alles wat vroeger op de originele accu was aangesloten hierop aan te sluiten.
Ze vertegenwoordigen in feite dan de originele accu - of anders gezegd - een dummy-accu.
Dus alles blijft hetzelfde, geen herbedrading nodig, sluit gewoon alle originele draden aan op deze busbars zoals ze waren.
Dan hoef je alleen maar de nieuwe accu (en) een plaast te geven  waar je maar kunt, en dan twee goede en dikke draden van de nieuwe accu naar de dummy-aansluitingen te leggen.

Met deze methode kunt u nu een accu waar u maar wilt in de camper monteren, zolang u zich aan de basisveiligheidsmaatregelen houdt.


Kabels kabels kabels

Op dit punt zou je normaal gesproken een behoorlijk lange discussie verwachten over welke kabel je moet gebruiken en kabelverlies. Dit is een onderwerp dat voor enige verwarring zorgt. Bij het werken met 12v, in tegenstelling tot 220v, zijn de verliezen die door de kabel worden veroorzaakt behoorlijk belangrijk, evenals het toelaatbare vermogen.

Voor de toepassing van dit artikel ga ik het enigszins vereenvoudigen.
De kabel die u gebruikt om uw extra accucapaciteit aan te sluiten, indien op afstand gemonteerd - dwz aan de achterkant van de camper - moet tussen de 50 en 100 ampère kunnen dragen met niet meer dan één voltval (0,1v) - misschien in het uiterste naar 0,15, maar niet meer.

Er zijn overal op internet tabellen met verliezen en kabeldoorsnedes, en u kunt het natuurlijk vragen aan onze FB-groep - Classic Hymers Technical. Als je het echt simpel wilt, dan zou je in orde moeten zijn met koperen kabels ter dikte van je pink - maar koper is duur, dus als je kunt, kies dan voor de wetenschappelijke benadering!

Maar als uw accu's zich op een handige locatie in de buurt van het origineel bevinden, zijn dikke kabels minder een probleem, tenzij u een toepassing met hoog vermogen in gedachten heeft. Dus tot ongeveer 2 meter afstand zou een kabel van ongeveer 4 of 5 mm voldoende moeten zijn, maar nogmaals, gebruik de dikste die u zich kunt veroorloven.

Mijn favoriete kabelhulpprogramma is hier https://www.12voltplanet.co.uk/cable-sizing-selection.html


Kabelgeleiding

Als je de kabel van de voorkant van de camper naar achteren laat lopen - heb je twee keuzes - door de kasten, of omlaag door de vloer langs het chassis en weer omhoog door de vloer.
Elke camper is anders, maar over het algemeen is het gemakkelijker (hoewel vuiler!) Om langs het chassis te gaan. Daaronder is veel ruimte en voldoende bevestigingspunten.

Nogmaals, ik kan niet specifiek ingaan over kabelgeleiding en veiligheid.
Ik kan alleen maar zeggen dat je dit karwei niet zelf moet doen tenzij je er zeker van bent dat je kunt redden en je kabels kunt beschermen tegen trillingen, kortsluiting en weer. 


Zekeringen zijn essentieel …

Een ander veiligheids-item is zekeren.

mega zekeringAls je een lange kabel naar extra accu's laat lopen, dan moet je die kabel bij een crash beschermen tegen kortsluiting.
Als een actieve accukabel wordt kortgesloten naar aarde als gevolg van een crash, ontlaadt de accu onmiddellijk meer dan 1000 ampère in milliseconden, wat mogelijk een vonk en brand kan veroorzaken.

Om dit te voorkomen, moeten er zekeringen zijn aan beide uiteinden van een lange accukabel. Het gemakkelijkst te gebruiken zijn "mega fuses" - zie foto - meestal is 100amps de juiste maat. Deze moeten zo dicht mogelijk bij de accu worden geplaatst.


Parallelle serie Parallelle serie

Laten we tot slot praten over accu's in parallel. Accu's parallel betekent dat twee (bijna identieke) accu's "parallel" zijn aangesloten, wat betekent dat de pos- en neg-polen van beide accu's met elkaar zijn verbonden. Parallel geschakelde accu's blijven op hetzelfde voltage, maar verdubbelen het vermogen. Dus twee 100ah 12v-accu's die parallel zijn aangesloten, geven 200ah bij 12v. Accu's in serie verdubbelen de spanning bij hetzelfde vermogen, dus twee 100ah 6v-accu's in serie geven 100ah bij 12v. Accu's in serie worden zelden gebruikt in campers, dus daar laten we het bij.

Het volgende dat je zult zien als je de vraag online stelt, is dat accu's parallel moeten worden aangesloten als een set - dat wil zeggen dat je er stroom van moet nemen en ze moet opladen via de pos op de ene accu en de negatieve van de tweede. , of vice versa. Zie onderstaande afbeelding. Nogmaals, dit is een puristische visie, hoewel in theorie volledig correct. De redenering is dat hierdoor de twee accu's als één worden gepresenteerd. In de praktijk zijn de verschillen echter te verwaarlozen, en zeker niet de grote bedradingswijzigingen die nodig kunnen zijn bij een camperinstallatie. Als uw twee accu's samen zijn en gemakkelijk bedraad kunnen worden, maar als u te maken krijgt met grote herbedrading, doe dan zeker geen moeite.

De eenvoudigste controle die u moet uitvoeren met parallel geschakelde accu's is deze: controleer met een digitale multimeter de spanning van beide accu's. Ze moeten identiek zijn, tot op twee decimalen - dwz als de een 12.86v zegt, dan geldt dat ook voor de andere.


Behandel het systeem als geheel ... laders en dynamo's

Vervolgens moet u nadenken over uw algehele systeem in de context van grotere accu's. Wanneer u een onderdeel van een 12v-systeem upgradet, moet u nadenken over hoe dit alle andere onderdelen beïnvloedt. De belangrijkste hiervan is opladen.

Oplader.

Een oplader van 10 ampère zou een accu van 100 ampère in tien uur moeten opladen - alweer eenvoudig rekenen.

Dus als je de capaciteit van de accu vergroot naar 200 ampère-uur, dan duurt een oplader van 10 ampère 20 uur.
Dit betekent dat u mogelijk te maken krijgt met een situatie waarin een nachtlading via EHU mogelijk niet genoeg tijd heeft gehad om uw accu's volledig op te laden. Het is een overdreven eenvoudig voorbeeld, maar het illustreert het punt.

Het wordt ook een beetje ingewikkelder dan dat ... een loodzuuraccu moet worden opgeladen door een oplader die in staat is om minstens 10% - 20% van zijn capaciteit te leveren.

Dat betekent 10 - 20 ampère voor een 100ah-accu en 20 - 40 ampère voor 200ah. Persoonlijk denk ik dat 15% een goed rekenmodel is.

 Wat het wel betekent, is dat de originele blauwe doos, in de fabriek gemonteerde, domme Hymer-oplader (meestal 10 ampère) echt moet worden vervangen, vooral als je 200 Ah-accu's plaatst.

Als u geld gaat uitgeven voor nieuwe 200ah-accu's, dan moet u zeker overwegen om een ​​nieuwe netlader van minimaal 20a te plaatsen, liefst meer.

230V laders zijn er in alle soorten, maten en kwaliteiten. De beste en meest populaire is Victron Blue - nooit een slechte gekend, plus ze hebben het voordeel dat ze geen ventilator hebben. Je wilt niet echt dat een door een ventilator gekoelde oplader de hele nacht draait en je wakker houdt.

Dynamo

Het volgende dat u moet overwegen, is opladen tijdens het rijden, wat een zeer belangrijke bron van stroom is - u wilt op uw bestemming aankomen met een volledig opgeladen set huishoudaccu's.

In een standaard pre 95 klassieke Hymer wordt de lading omgeleid van de motordynamo naar de HA via een relais achter de zekeringenkast. (in latere busjes, voorzien van een Elektroblok zit het relais hier). Dit relais en de bijbehorende bedrading zijn ontworpen voor de regel van 10 tot 20% - dwz om een ​​standaard enkele 100 Ah HA op te laden, heeft deze tijdens het rijden ongeveer 10 tot 15 ampère van de dynamo nodig. Dit zal niet automatisch verdubbelen als je de accucapaciteit verdubbelt tot 200ah.

De maximale hoeveelheid lading die door de dynamo kan worden geleverd, is helaas een nogal gecompliceerde mix van bedradingscapaciteit, relaiscapaciteit, maximale capaciteit van de dynamo en andere vereisten van het basischassis - dwz de koplampen en de laadstatus van de startaccu. Er zijn veel variabelen, dus je kunt gewoon geen dubbele verwachten.

Sommige vroege klassiekers hadden slechts een alternator van 60 ampère, de meeste latere modellen hadden 80 amp of meer. In de meeste gevallen zou het verdubbelen van de accu tot 200ah geen grote problemen moeten opleveren - maar verwacht niet dat de "Strom" -meter op het paneel, de meter die je laat zien hoeveel lading je accu krijgt laat zien dat er met 20 ampère geladen wordt vanuit de dynamo de motor.

Dus, net als de hierboven geschetste situatie van de oplader, kunt u worden geconfronteerd met een situatie waarin zelfs een rit van 4 of 6 uur niet genoeg is om een ​​lege accu van 200 Ah op te laden. Als dit het geval is, zijn er oplossingen beschikbaar - meestal heb je alleen een relais en bedrading met een grotere capaciteit nodig, maar af en toe heb je misschien (zelden!) Een grotere dynamo nodig, vooral als je busje een ouder 80s-model is en je wenst een heel grote opstelling van de vrijetijdsaccu.

Solar

Hetzelfde geldt voor zonne-energie - maar elke zonne-installatie is anders, net als het weer, dus er zijn geen vaste regels over zonne-energie, behalve het feit dat als je een stroomgebruiker bent, je zoveel mogelijk zonne-energie nodig hebt. Voor sommige eigenaren is zonne-energie enorm belangrijk en hun belangrijkste energiebron, voor anderen is het slechts een oplaadbeurt en druppelladen - elke eigenaar van een camper is anders.


Lithium

Een opmerking over lithium

Lithiumaccu's dalen elk jaar in prijs en zijn nu standaard in veel nieuwe camper s. Ze bieden ongeveer het dubbele van de "vermogensdichtheid" van loodzuur, wat betekent dat u tweemaal zoveel vermogen uit dezelfde ruimte kunt halen. Je kunt lithiumaccu's echter niet zomaar in een klassieke Hymer laten vallen - je moet naar het systeem als geheel kijken. Dat wil je niet van lithium afschrikken, alleen om te zeggen dat ze nog steeds vrij duur zijn en zorgvuldig moeten worden ontworpen en overwogen.

 


Overpeinzing ...

De boodschap dat ik hier probeer te maken, is dat de originele klassieke Hymer is ontworpen rond een enkele 100 Ah vrijetijdsaccu, gebaseerd op technologie uit de jaren 80. Je kunt niet zomaar een extra accu erin gooien en verwachten dat je altijd dubbel vermogen hebt. Dat wil niet zeggen dat je het niet "gewoon kunt doen", maar je moet je in ieder geval bewust zijn van de mogelijke valkuilen.

Het goede nieuws is dat behalve het vinden van ruimte voor een extra accu in sommige camper s, het upgraden en aanpassen van de elektra in een klassieke Hymer, vergeleken met veel moderne camper s, relatief eenvoudig is. Ze hebben over het algemeen ruimte om te werken, en het werk kan redelijk mooi worden verborgen en een goede klus kan worden gemaakt met alleen basisvaardigheden voor doe-het-zelvers*

 

pastedGraphic.png

Dit is hoe accu's parallel moeten worden aangesloten - in theorie

 

pastedGraphic_1.png

Maar u kunt ze op deze manier aansluiten als u grote bedradingswijzigingen moet vermijden, en na voltooiing hebben beide accu's dezelfde spanning tot op 2 decimalen.

 

pastedGraphic_2.png

Dit is een Merc-accubak waarvan de HA is verwijderd en vervangen door een dummy. Alle verbindingen die vroeger naar de HA gingen, zijn nu verbonden met de dummy - pos aan de linkerkant, neg aan de rechterkant, en de externe HA is nu verbonden met de dummy. In dit geval wordt chassis gebruikt voor de negatieve retour en gaat de rode draad, midden onder, naar de verplaatste HA.

 

 

pastedGraphic_3.png

Dit is dezelfde opstelling, maar nu met een beschermende megazekering toegevoegd (het kleine vierkante gele ding!), En een Victron Cyrix-relais dat het originele Hymer-relais vervangt, om meer dynamo te leveren aan een grotere HA-opstelling aan de achterkant van de camper .

 

 

pastedGraphic_4.png

Deze (werk in uitvoering) foto toont een Odyssey PC1800 220ah-accu die precies past in een hergebruikte gaskast. De blauwe doos is een Victron omvormeroplader.


 * noot van Rob Zeijen:

Ga een dergelijke klus als doe-het zelver alleen aan als u bekwaam bent.

Heeft u de juiste gereedschappen?

Kunt u solide kabelverbindingen maken?

Kunt u de juiste draaddiktes bepalen, de juiste zekeringen?

Kunt u de nieuw accu solide bevestigen. etc.



Al met al kan alle informatie een goede basis zijn om te beoordelen of u de huishoudaccu capaciteit wilt vergroten. U kunt een goed praatpapier maken bij uw instalateur. 

  1. Accu capaciteit meten
  2. Nieuwe accucapaciteit bepalen.
  3. Type accu
  4. plaats nieuw accu?
  5. Dummy laten maken?
  6. Kabel onderlangs of binnendoor?
  7. Omvormer ook vernieuwen?
  8. Dynamo sterk genoeg
  9. Hymer accu relais vervangen?
  10. Integratie met (bestaand) solar installatie.

 

 

 

 

Last edited:
Please activate JavaScript in your browser.

» Sitemap