image-02image-01
U bevindt zich hier: Home > Algemene info > Thetford Toilet

Google translate


Hoe het Thetford toilet eigenlijk werkt


Bron: Tekst en foto's Ron Bentham, een artikel uit de facebook "Classic Hymers Technical" groep.
Het originele bericht in de Engelse taal: https://www.facebook.com/groups/297054424534823/permalink/1295182478055341


 

Hoe het Thetford toilet eigenlijk werkt

Dit artikel gaat alleen over het Thetford C3-banktoilet dat in de meeste klassiekers van vóór 95 te vinden is.
Er zijn verschillende componenten betrokken om de toiletklep te openen en door te spoelen.
Met grote spoelknop kan je draaien om de klep te openen en drukken ook om de pomp te bedienen.
Het heeft dus zowel een elektrische als een mechanische functie.
Onder de grote knop zit een lange schacht die tot aan de bovenkant van het cassettevak reikt.

Om de spoelknop te verwijderen, wipt u de kleine plastic knop in het midden eraf en er zit een schroef aan de onderkant van de holle schacht - u hebt een langer dan gemiddelde schroevendraaier nodig om erbij te komen.



In de bovenzijde van het cassettevak - bij uitgenomen cassette zit een uitneembare bakconstructie - zie foto - deze zit met 4 schroeven vast aan het dak van het cassettevak. Het is een crime om te verwijderen, je moet er precies in reiken en een spiegel of telefoon gebruiken om de schroeven te lokaliseren, en dan een korte schroevendraaier en kleine electrische schroevendraaier met het goede bitje of een kleine ratel om de schroeven te verwijderen. Dan valt de bak naar beneden. Het is een lastige klus, maar wel te doen.

De spoelknop binnen moet vooraf worden verwijderd om deze 'lade' te verwijderen - Dus je hebt die lange schroevendraaier nodig waarnaar hierboven wordt verwezen.

Zeer weinig eigenaren weten van het bestaan ​​van het bedieningsmechanisme in het dak van het cassette-compartiment, maar het is een essentieel onderdeel van het mechanisme, en als je het eenmaal hebt verwijderd, kun je zien en begrijpen hoe het geheel werkt.

Bovenaan de bak  op de foto zie je de ovale uitsparing die de onderkant van de spoelknopschacht opvangt. Wanneer u aan de spoelknop draait, bedient deze de hendel die vervolgens de sleuf aan het andere uiteinde bedient die het lipje op de cassette draait dat de klep opent.
Wanneer u de cassette naar binnen schuift, valt het lipje op de cassette in de sleuf op deze eenheid.

Ook opgenomen in dit samenstel is de elektrische bedrading van het spoelen - er is een microschakelaar aan de onderkant van de schacht en een sensorschakelaar die alleen sluit als de cassette aanwezig is. Dit om spoelen te voorkomen als er geen cassette aanwezig is. Op de meeste modellen is er ook een zekering.
Als deze 2 schakelaars goed werken, en er is cassette aanwezig, dan is de schakeling rond, krijgt het relais 12v en bedient de magneetklep en draait de hoofdwaterpomp.

De magneetklep is een elektrisch bediende waterklep die zich naast de spoeluitlaat in de pot bevindt en toegankelijk is door de toiletrolhouder te verwijderen - dze kun je er gewoon uit trekken. Omdat de magneetklep meer vermogen nodig heeft dan het waterpompcircuit met laag vermogen kan leveren, wordt deze aangestuurd door een relais. Het relais bevindt zich naast het magneetventiel onder de rolhouder.

Het spoelcircuit maakt deel uit van hetzelfde circuit als de rest van de kranen in de camper - dwz als een kraanschakelaar wordt bediend, draait de pomp. Het enige verschil met het toilet is dat bij dit toilet het laten draaien van de pomp, dezelfde schakeling ook het relais aanstuurt. Het relais heeft een aparte 12v voeding, vanaf het aansluitblok in de badkamer, vaak te vinden ergens in een hoekje hoog onder de wastafel.
De functie van het relais is simpelweg om een ​​pompcircuit met laag vermogen een magneetventiel met hoog vermogen te laten bedienen. Een relais is gewoon een schakelaar.


De reden dat de magneetklep überhaupt bestaat, is slechts een hygiënische-veiligheidsvoorziening. Doordat er een klep is gemonteerd tussen de spuitmond en de watervoorzoening, wordt de kleine mogelijkheid weggenomen dat verontreinigd water terugstroomt door de spoelbuis en in het hoofdwatersysteem.





Wat kan er mis zijn?


Geen spoeling - de hoofdwaterpomp draait niet.

De 2 schakelaars in de bakconstructie, of de zekering, indien aanwezig, zijn de gebruikelijke boosdoeners. In wezen hetzelfde probleem als een microschakelaar van een gootsteenkraan die uitvalt, of ergens een gecorrodeerde verbinding of draad.

Geen spoeling, maar de waterpomp draait wel als ik de ronde knop in druk

Magneetventiel gaat niet open. Ofwel defecte magneetklep of defect relais.

Spoelwater dat altijd in de kom druppelt.

Vuil in het ventiel waardoor het niet goed sluit, waardoor restdruk in het watersysteem via het ventiel lekt in de kom. Soms kan de klep worden schoongemaakt, andere keren moet deze worden vervangen. De tijdelijke oplossing is om het systeem tussen spoelbeurten drukloos te maken. Om dit te doen koppelt u de hoofdwaterpomp los en opent u vervolgens een van de gootsteenkranen en laat u het water weglopen - de pomp is losgekoppeld, dus u krijgt alleen een dribbel. Het watersysteem heeft nu geen druk meer en zal zichzelf dus niet meer door het defecte magneetventiel in de kom dwingen. In ernstige gevallen kan deze truc een vakantiespaarder zijn. U kunt de waterkranen toch gebruiken door de pomp tijdelijk weer aan te sluiten en daarna het proces te herhalen.

Stroeve of niet soepele cassetteklep 

In de cassette zit een soortgelijk systeem van plastic staven en hendels die de kracht van het draaiende lipje overbrengen om de klep te openen. Maar dit mechanisme wordt blootgesteld aan jarenlang gebruik, dus het is geen wonder dat het stroef en vervuild raakt. Als je met de hand de platte knop ook niet meer makkelijk kunt draaien is het tijd om maatregelen te nemen. Soms moet je gewoon de knoop door hakken en een nieuwe cassette kopen.
Andere trucs zijn om de cassette te vullen met water en reinigingsmiddelen, hem dan ondersteboven te houden en te schudden. Dit maakt enige reiniging van het mechanisme in de cassette mogelijk. U kunt de klep ook smeren met frituurolie. En u kunt ook nieuwe afdichtingen kopen als u denkt dat u een afdichtingsprobleem heeft.


Klep gaat niet meer open of dicht.

Dit is meestal te wijten aan een van de plastic staven of het breken van de verbinding. Soms kunnen ze worden gelijmd en gerepareerd, andere keren moet u reserveonderdelen kopen. Af en toe komt de as van de spoelknop los en moet deze worden verplaatst en opnieuw worden vastgedraaid.

 

 

Onderdelen lijst van Thetford C2-C3-C4 cassette toilets

 

 

Please activate JavaScript in your browser.

» Sitemap