image-02image-01
U bevindt zich hier: Home > Algemene info > LPG als brandstof

 


LPG als brandstof


De meeste campers uit onze S-serie heeft diesel als brandstof.

Bij de technische gegevens bij die bouwjaren staat ook welke benzineversies er dat jaar uitgebracht zijn.

Bij campers die ouder zijn dan 40 jaar en dus vrij zijn van motorrijtuigenbelasting (bij de huidige wetgeving) kan een LPG-installatie een aantrekkelijk alternatief zijn. Maar zijn er ook haken en ogen?

Een LPG motor hoeft echt niet onbetrouwbaar te zijn. Het probleem is vaak, dat men even vergeet dat de lpg installatie ook onderhoud nodig heeft....Vervolgens is de verdamper vervuild bijvoorbeeld of zelfs een membraam stuk en dan is lpg zomaar waardeloos...


Ook de ontsteking hoort in goede conditie gehouden te worden , dat betekend dat je bougies gebruikt die geschikt zijn voor lpg. En het mooist is als de onsteking ook electronisch is.
Daarnaast, en dat is wel het belangerijkste, dient de cilinderkop aangepast te zijn op lpg gebruik. Met name de  kleppen en zittingen. Er zijn ook klepsmeer systemen, indien goed aangesloten en bijgevuld, kan dat ook lang goed gaan.

Dus een LPG HymerS camper  hoeft niet echt een probleem te zijn. Er zijn dubbellucht-forum genoeg leden met een benzine mercedes motor die wel probleemloos doen op LPG, maar dat is ook correct aangepast en goed onderhouden.

LPG is uiteraard het laatste wat uit het kraak proces overblijft, toch is het een schone brandstof , en bij bijvoorbeeld een smeerolie wissel valt altijd op hoe schoon de olie blijft ....het wordt nagenoeg nooit zwart...(kool ) ,maar blijft amber kleurig. Dat verklaart bij personen wagens zoals Volvo, Saab, Renault etc zeer hoge km standen halen op LPG...

De lichtere mercedes diesels zijn soms te zwak voor een camper, met name de 4 cilinders van ca 70 pk moeten best aan het werk om het allemaal vooruit te krijgen...

Please activate JavaScript in your browser.

» Sitemap