De koelkast

De koelkast


Absorptie of Compressor?

 

Ron Bentham heeft in januari 2022 in zijn Blog een artikel geschreven over de 3-weg absorptie koelkast versus de compressor koelkast.

Het originele Engelstalige artikel staat HIER.

Ik heb een Nederlandse vertaling gemaakt met hulp van Google translate.

Onder deze pagina ook nog een probleemoplossing van een modernere Thetford absorbtie koelkast

Koelkast - 3-weg (gas) versus 12V compressor. 


Er lijkt een gerucht de ronde te gaan dat om de een of andere reden gaskoelkasten (absorptie koekasten) (3-weg) zowel onbetrouwbaar als "de technologie van gisteren" zijn. Niets is verder van de waarheid verwijderd. Gaskoeling is verreweg de goedkoopste en handigste manier voor normaal gebruik van in een camper, en de 3-weg koelkast is de ultieme veelzijdigheid.


Het komt waarschijnlijk voort uit het feit dat "koelkast werkt niet op gas" een veel voorkomende vraag is - maar wat mensen lijken te negeren, is dat dit probleem meestal optreedt na 20 jaar solide service! Vergelijk dat eens met de levensduur van de gemiddelde keukenkoelkast.

Wanneer iemand om advies vraagt ​​over een gaskoelkast, kun je er altijd op rekenen dat iemand anders zal adviseren om hem weg te doen en een 12v compressor koelkast te monteren.

12v Compressor koelkasten bestaan ​​omdat er situaties zijn waarin gas niet beschikbaar is - dat wil zeggen in veel jachten. Ze worden ook steeds meer gebruikt in campers omdat zonne-energie sterk is toegenomen in efficiëntie en de prijs is gedaald. Maar ze zijn nog steeds alleen 12v - geen stroom, geen koelkast, dus de 12v-situatie moet constant worden gecontroleerd, en zelfs als het dak bedekt is met zonne-panelen - er is nog steeds geen ontkomen aan het weer, vooral in de Britse winter.

In het belang van het evenwichtige discussie ben ik het er echter mee eens dat er bepaalde gevallen zijn waarin een compressor koelkast zinvol kan zijn. Een voorbeeld hiervan zou zijn wanneer de eigenaar meer dan gemiddelde 12v-systeemkennis heeft of misschien is het busje bedoeld voor gebruik veel verder naar het zuiden - dat wil zeggen winters rond de Middellandse Zee.

Maar tussen € 1000 en € 2000 uitgeven voor de compressor koelkast en mogelijke 12V-upgrades plus arbeid? Vergeleken met het repareren van de originele koelkast die tussen de nul en een paar honderd pond kost?

Mijn stelling is dat als je een werkende 3-weg koelkast hebt, er absoluut geen logische reden is om deze uit te rukken ten gunste van een compressorkoelkast. Gas is goedkoop en overvloedig aanwezig - en altijd aanwezig - anders had je niet gekookt of verwarmd.

Het driewegsysteem bestaat al jaren en is vandaag de dag net zo goed als het ooit was.

- 230V wanneer je 230V van de paal hebt
- 12V tijdens het rijden en
- gas op alle andere tijden - altijd aan, bier altijd koud.

Toch een compressor koelkast?

Wordt het argument voor een compressiekoelkast sterker?

 

Er zijn 2 soorten koelkasten - 3-weg absorptie (de originele koelkast) en de nieuwere 12V-compressor koelkasten.

Je kunt een 3-weg gaskoelkast op elektriciteit laten werken - 12v of 230v - maar hij heeft 120w nodig, wat 10 ampère is bij 12v. Hierdoor raakt een huishoudaccu snel leeg en zelfs een grote zonne-energie installatie zal moeite hebben om bij te blijven.

Maar een compressor koelkast heeft slechts ongeveer 30 W nodig, wat 60% lager is, en kan gemakkelijk worden geleverd door een degelijke batterij en solar-installatie - ongeveer 200 Ah en 200 - 300 W zonne-energie. Het enige nadeel van een compressorkoelkast is dat deze actief moet worden beheerd in de winter, wanneer er minder zon is.

Wat er de afgelopen jaren is gebeurd, is dat 3-weg Dometic-koelkasten momenteel tot €1250 kosten. Maar u kunt een uitstekende 12v-compressor koelkast kopen voor minder dan €750.
300 W zonne-energie kan worden gekocht voor minder dan £ 200, dus het argument voor compressor koelkasten kan overtuigend zijn, zolang je begrijpt dat er geen gasback-up is voor als de huishoudaccu bijna leeg is. Maar een solarinstallatie van 300 W kan een koelkast gemakkelijk minstens 9 maanden per jaar van stroom voorzien.

En met zorg en aandacht van de eigenaar is het hele jaar door gebruik mogelijk. Dit betekent dat een nieuwe koelkast en een krachtig solar installatie (die vele andere voordelen zullen hebben) kunnen worden gekocht voor veel minder dan de enorme prijs van een nieuwe Dometic 3-weg.

Sommige eigenaren gebruiken zelfs huiskoelkasten en laten ze op een omvormer werken.
Deze koelkasten kosten minder dan €200,00, en zelfs met de verliezen van de omvormer verbruiken ze nog steeds veel minder stroom. De enige andere aanpassing die nodig is, is een veiligheidspal om te voorkomen dat de deur tijdens het rijden openzwaait.
Er zijn veel witte koelkasten voor huishoudelijk gebruik die in de koelkastruimte van een Hymer passen.

Maar elke camper eigenaar die een 3-weg gaskoelkast in goede staat heeft, zou hem moeten houden tot hij sterft. Gas is altijd aan en direct beschikbaar.

Maar ik moet benadrukken dat er NIETS MIS IS met onze oude gaskoelkasten - 30 jaar en langer meegaan is fantastisch, en ze aan de gang houden is goed ... maar als je uiteindelijk met een nieuwe koelkast wordt geconfronteerd, dan is elektrisch nu een optie - maar geen noodzaak.


Degenen die mij kennen weten dat ik een fervent verdediger ben geweest van gaskoelkasten en gas in het algemeen, maar ik ben bereid om te veranderen als de feiten veranderen. Een compressor koelkast met degelijke sola installatie is nu zeker het overwegen waard bij een nieuwe koelkast situatie. Maar ik blijf erbij dat gas veelzijdiger is, vooral voor gebruik in de winter. Maar voor degenen die hun energie-huishouding goed beheren  en een paar nieuwe trucjes willen leren, zijn de elektrische alternatieven aantrekkelijk.

Een andere manier om het te benaderen, is door te experimenteren met een 12v-compressorkoelbox. Deze beginnen nu bij €250,00 gebruiken hetzelfde vermogen als een grote koelkast. Ze zijn in de zomer erg handig als drankenkoelkast. Ik gebruik er een naast mijn gaskoelkast en heb veel geleerd over hoeveel stroom ze eigenlijk nodig hebben. Ongeveer 30 ampère uur per dag, voor technisch ingestelde mensen.

En voor degenen die regelmatig de stekker in het stopcontact steken en bijna nooit off-grid kamperen, is een elektrische koelkast nu een goed idee als je een nieuwe koelkast nodig hebt.
Dus daar, ik zei het! En deze verandering van hart is gebaseerd op bewijzen, niet op theorie. Ik heb dit jaar verschillende 12v-koelkasten geïnstalleerd en mijn eigen metingen gedaan.


Technische omzetting naar compressor koelkast

 

Als u overstapt van 3-weg gas naar alleen 12v, is dit de procedure.
1.  Koppel het gas los van de oude koelkast - sluit het uiteinde van de 9 mm gastoevoerleiding af met een nieuwe blindstop - minder dan £ 1. En doe een degelijke lektest. Schakel ook de gastoevoer van de koelkast uit bij het verdeelstuk.


2. Koppel de 230v-voeding los van de koelkast. Achter de meeste koelkasten bevindt zich meestal een plastic aansluitdoos van 230 V - ontkoppel hier, anders isoleert u gewoon de oude 230V kabel en zet u deze vast.

3. Identificeer de 12v-kabels. De meeste Hymer-gaskoelkasten hadden twee 12v-voedingen.
a. Een altijd aan, een dunne kabel, voor het ontstekingscircuit.
b. En 1 dikkere kabel voor het 12v verwarmingselement dat alleen aan staat als de motor draait. Deze dikkerekabel is meer dan geschikt voor het voeden van een 12v koelkast, maar moet aangepast worden zodat hij altijd aangesloten is op de huishoudaccu (en niet alleen bij draaien motor via de D+ schakeling). Dit kan worden bereikt door het koelkast relais uit de zekeringkast te verwijderen (pre 95 campers) en vervolgens een kleine overbruggingskabel te installeren van de onderste woningzekering naar de koelkast zekering eronder. Het is een makkelijke klus, details op aanvraag.
Het is absoluut niet nodig om een nieuwe kabel van de accu naar de koelkast te trekken.
Ook latere campers  met een EBL zijn eenvoudig aan te passen.


Als het compartiment leeg, schoon en opgeruimd is, hoef je alleen nog maar de nieuwe koelkast erin te schuiven en 12v aan te sluiten. Vergeleken met het installeren van een 3-weg koelkast is het een fluitje van een cent.

ventilatie openingen.

Het enige probleem na installatie van een elektrische koelkast zijn de buitenste ventilatieopeningen. U kunt deze laten zoals ze zijn, maar vroeg of laat kunt u toch tocht opmerken. Er kunnen ook kleine openingen rond de nieuwe koelkast zijn. Een elektrische koelkast heeft veel minder ventilatie nodig dan een gaskoelkast, maar heeft wel wat nodig. Heb je last van te veel ventilatie, dan is een remedie om de binnenkant van de oude ventilatieroosters af te dekken met een geschikte afdekking. Ik blokkeer meestal de bovenste ventilatieopening volledig en ongeveer 90% van de onderste ventilatieopening, waardoor er slechts een dunne opening overblijft. Zoals met alle aanpassingen, moet je experimenteren. U kunt ook winterafdekkingen voor uw ventilatieopeningen hebben, die het hele jaar op hun plaats kunnen blijven voor een compressorkoelkast.

Lawaai

Lawaai is een andere factor. Gaskoelkasten zijn stil. Elektrische koelkasten zijn dat niet. Maar ik heb gemerkt dat de nieuwste bijna onhoorbaar zijn. Maar ze zoemen wel zachtjes, net als je keukenkoelkast. Als je perse een stille camper wilt, houd hier dan rekening mee.

Energiebeheer.

Energiebeheer. Als je een elektrische koelkast gebruikt, moet je echt precies weten hoeveel stroom hij verbruikt en hoeveel je nog over hebt. De oude stijl Hymer paneelmeters helpen niet veel. Een op een shunt gebaseerd batterijbeheersysteem is hierbij een onschatbare hulp en eenvoudig te installeren, maar niet essentieel. De nieuwe lithiumbatterijen worden nu geleverd met een bluetooth-app die je dit allemaal gemakkelijk vertelt.
Ik denk dat het redelijk is om te zeggen dat een elektrische koelkast, moderne solar installatie en een slimme lithiumbatterij een hemelse match zijn.

Ik (=Ron Bentham) kan adviseren over de technische aspecten van conversie.
funkyronster@gmail.com