Please activate JavaScript! — Or click here for the SiteMap.

Google translate


Vervanging van de gasveren van het hefbed

 

Tekst: Jan van Voorene, april 2020

Gistermiddag dan eindelijk samen met Niels de gasveren vervangen van het hefbed. Ik dacht dat het een simpel klusje was, naar aan leiding van informatie van anderen, maar toch bleek het schaar frame los  te moeten. Als het bed omhoog is, zijn de veren onbelast en zeer moeilijk te bereiken. Beneden juist zijn ze onder spanning en moeilijk te demonteren.

Daarom na eerst alle splitpennen te hebben verwijderd, de bevestiging van de stang het dichtst bij het voorraam voorzichtig aan de bedbak en de horizontale stang boven aan aan de achter zijde los gehalen. Denk er om er staat kracht op de veren! Nu de spanning van de veer was, kon deze verwijderd worden. De nieuwe veer plaatsen en de los gehaalde stang gebruiken als hefboom en met twee personen de horizontale stang weer bevestigen. Het was even denken, maar is uit eindelijk goed gekomen.

Het hefbed gaat nu makkelijker naar boven, maar om het omlaag te krijgen is nu wat meer kracht nodig. Het blijft nu wel  boven staan, al zet ik het wel vast tijdens het rijden. 

 
Foto's © Jan van Voorene
 
In het Duitse Forum vond ik deze tekst:
 

-Bed helemaal naar beneden, haal de matras eruit, verwijder de zijgordijnen,

-De achterste lagers van de dempers zijn nu zichtbaar; verwijder de splitpen en ring van een van de dempers,

-En nu komt de truc: bed omhoog,  helemaal omhoog. Om dit te doen, duwt u het bed volledig omhoog met uw schouder of hoofd en plaatst u ondersteuning onder het omhooggeplaatste bed zodat het volledig in de hoogste stand blijft. Gebruik eventueel een extra plaat om de krachten te verdelen en probeer met een wig of iets dergelijks het laaste stukje extra omhoog te krijgen.

- zit met één hand op de stoel en duwt het achterste deel van het bed helemaal omhoog - is gemakkelijk omdat er geen matras op ligt en de gasdrukdemper zit al in de houder zonder spanning, het achterste deel van de demper kan eenvoudig van de bevestigingsbout worden getrokken zijn. (de splitpen had u al verwijderd.)
[Hymer heeft een of twee extra mensen nodig om het bed op te tillen, de montage gaat dan van buiten door het raam, bij zoveel mensen is er plaatsgebrek.]

- Het bed laten zakken maar slechts een derde. Zet bijvoorbeeld de twee rugleuningen rechtop.
Kruip dan op het bed. Het voorste draaipunt van de demper is nu zichtbaar, verwijder de splitpen en ring, trek de demper eraf. Werkt alleen in deze positie, als het bed zich verder naar beneden bevindt en er niet genoeg ruimte is tussen de bevestigingsbout en het beslag op de zijwand en dan kan de demper niet worden verwijderd.
Haak de nieuwe veer erin - na het oog te hebben ingevet -, bevestig de ring en zet hem vast met een splitpen (splitpen 30 mm lang, 3,5 mm diameter)

- Weer helemaal omhoog, je weet het al, hef het bed achterin op en de demper kan eenvoudig aan de achterste bout worden bevestigd

- Bed helemaal naar beneden, de achterste bevestigingsbout met hangende demper, die nu onder spanning staat, is zichtbaar, sluitring en splitpen erop, borg splitpen.

De andere kant gaat opdezelfde manier....

Benodigde tijd: uithaken, ophangen en voor beide dempers ca. 30 tot 45 min. Vastzetten, matras en zijgordijnen verwijderen en aanbrengen.

Een kleine tip: kleine onderdelen zoals ringen en splitpennen moeten klaar liggen. Het is handig als je hulp hebt die de materialen aangeeft.


 Wat ik gevonden heb wat betreft maten:

Spezifikationen

Diese Gasfeder wird unter anderen angewendet für ein Hubbet, Klappbett in ein Wohnwagen, Karawane, Wohnanhänger (Hymer).

Gasfeder Stabilus Lift-o-mat 3571IY 1700N

ARTIKEL# KRAFT(Newton (N)) A(mm)  E(mm) G(mm) K(mm) L(mm) MARKE REFERENZ
8.59.479 1.700 380 10 29 170 160 Stabilus/Lift-o-mat 3571IY

 


Op de oude veer staan de specs die je moet hebben:

  • oog 10 mm aan beide zijden
  • lengte totaal uitgerekt 380 mm
  • slag 100 mm
  • 1700 N ipv 1300N