Vervanging van de gasveren van het hefbed |
Ik kreeg het hefbed maar met moeite opgetild.
Als we reizen liggen er 2 Lafuma stoelen op en een tafeltje. Al met al een heel gewicht.
Tijd op de gasveren te vernieuwen..
Tekst: Rob Zeijen, Oktober 2020
Met hulp van de tekst uit het Duitse forum heb ik de gasveren van het hefbed vervangen.
Verwijder de splitpen en ring van van de dempers. Links en rechts.
En nu komt de truc: doe het bed omhoog, helemaal omhoog.
Om dit te doen, duwt u het bed volledig omhoog met uw schouder of hoofd en plaatst u ondersteuning onder het omhooggeplaatste bed zodat het volledig in de hoogste stand blijft.
Gebruik eventueel een extra plaat om de krachten te verdelen en probeer met een wig of iets dergelijks het laaste stukje extra omhoog te krijgen. Ik heb een eenvoudige stempel gebruikt.
Duw het achterste deel van het bed helemaal omhoog. Dat is gemakkelijk omdat er geen matras op ligt.
De gasveer is nu zonder spanning (want het bed is maximaal omhoog). Het achterste deel van de gasveer kan nu eenvoudig van de bevestigingsbout worden geschoven. (de splitpen had u al verwijderd.)
Ik maakte gebruik van een telefoontang met gebogen bek als kleine hefboom om de gasveer van het achterste bevestigingspunt te schuiven.
Het bed vervolgens laten zakken maar slechts een derde. Zet bijvoorbeeld de twee rugleuningen rechtop. Op de rugleuningen ook een plankje ter verdeling van de krachten.
Kruip dan op het bed. Het voorste draaipunt van de demper is nu zichtbaar, verwijder de splitpen en ring, trek de demper eraf.
→ Werkt alleen in deze positie, als het bed zich te ver naar beneden bevindt is er niet genoeg ruimte is tussen de bevestigingsbout en het beslag op de zijwand en dan kan de demper niet worden verwijderd.
Haak de nieuwe gasveer erin - na het oog te hebben ingevet -, bevestig de ring en zet hem vast met een splitpen (splitpen 30 mm lang, 3,5 mm diameter)
Bij mijn nieuwe gasveren werkte het het makkelijkst om eerst het schroefoog op het hefbedframe te plaatsen en vast te zetten met de splipen. Vervolgens draaide ik de gasveer op het schroefoog. Nu bunelt de gasveer naar beneden. De voorzijde is al klaar!
Het bed gaat nu weer helemaal omhoog. Hef het bed achterin op en de demper kan eenvoudig aan de achterste bout worden geschoven.
→ Als je nieuwe gasveer iets korter is dan het origineel moet je door iets te 'spelen' met de hoogte van het hefbed in de hoge stand het oog van de gasveer juist positioneren voor het bevestigingspunt op het hefbed frame, zodat je het oog erop kunt schuiven.
Bed vervolgens weer helemaal naar beneden, de achterste bevestigingsbout met de nieuwe demper, die nu onder spanning staat, is zichtbaar, sluitring en splitpen erop. KLAAR!
Benodigde tijd: uithaken, ophangen voor beide dempers ca. 1 uur. Het is te doen voor een persoon.
Op mijn originele veer staan de volgende gegevens:
- Van belang zijn deze gegevens:
- Het oog 10 mm aan beide zijden
- lengte totaal uitgerekt 380 mm. Iets korter kan wel. Iets langer gaat niet!
- Slag 100 mm
- Ik heb 1700 N ipv 1300N gebruikt.
Als je zelf de veren gaat vernieuwen goed de maten in je eigen situatie nameten. De lengte en het gat van het oog. Als je tijd hebt: demonteren, alles opmeten en bestellen en de week er na monteren.
Vaak zijn de online tools op de website erg specialistisch met een vakjargon dat buiten mijn bereik ligt.
Een optie zou kunnen zij: opbellen en melden dat het om gasveren van een hefbed voor een oude Hymer gaat
Springmasters.nl hebben bijvoorbeeld dit type gasveren.
Tekst: Jan van Voorene, april 2020
Gistermiddag dan eindelijk samen met Niels de gasveren vervangen van het hefbed. Ik dacht dat het een simpel klusje was, naar aan leiding van informatie van anderen, maar toch bleek het schaar frame los te moeten. Als het bed omhoog is, zijn de veren onbelast en zeer moeilijk te bereiken. Beneden juist zijn ze onder spanning en moeilijk te demonteren.
Daarom na eerst alle splitpennen te hebben verwijderd, de bevestiging van de stang het dichtst bij het voorraam voorzichtig aan de bedbak en de horizontale stang boven aan aan de achter zijde los gehalen. Denk er om er staat kracht op de veren! Nu de spanning van de veer was, kon deze verwijderd worden. De nieuwe veer plaatsen en de los gehaalde stang gebruiken als hefboom en met twee personen de horizontale stang weer bevestigen. Het was even denken, maar is uit eindelijk goed gekomen.
Het hefbed gaat nu makkelijker naar boven, maar om het omlaag te krijgen is nu wat meer kracht nodig. Het blijft nu wel boven staan, al zet ik het wel vast tijdens het rijden.
-Bed helemaal naar beneden, haal de matras eruit, verwijder de zijgordijnen,
-De achterste lagers van de dempers zijn nu zichtbaar; verwijder de splitpen en ring van een van de dempers,
-En nu komt de truc: bed omhoog, helemaal omhoog. Om dit te doen, duwt u het bed volledig omhoog met uw schouder of hoofd en plaatst u ondersteuning onder het omhooggeplaatste bed zodat het volledig in de hoogste stand blijft. Gebruik eventueel een extra plaat om de krachten te verdelen en probeer met een wig of iets dergelijks het laaste stukje extra omhoog te krijgen.
- zit met één hand op de stoel en duwt het achterste deel van het bed helemaal omhoog - is gemakkelijk omdat er geen matras op ligt en de gasdrukdemper zit al in de houder zonder spanning, het achterste deel van de demper kan eenvoudig van de bevestigingsbout worden getrokken zijn. (de splitpen had u al verwijderd.)
[Hymer heeft een of twee extra mensen nodig om het bed op te tillen, de montage gaat dan van buiten door het raam, bij zoveel mensen is er plaatsgebrek.]
- Het bed laten zakken maar slechts een derde. Zet bijvoorbeeld de twee rugleuningen rechtop.
Kruip dan op het bed. Het voorste draaipunt van de demper is nu zichtbaar, verwijder de splitpen en ring, trek de demper eraf. Werkt alleen in deze positie, als het bed zich verder naar beneden bevindt en er niet genoeg ruimte is tussen de bevestigingsbout en het beslag op de zijwand en dan kan de demper niet worden verwijderd.
Haak de nieuwe veer erin - na het oog te hebben ingevet -, bevestig de ring en zet hem vast met een splitpen (splitpen 30 mm lang, 3,5 mm diameter)
- Weer helemaal omhoog, je weet het al, hef het bed achterin op en de demper kan eenvoudig aan de achterste bout worden bevestigd
- Bed helemaal naar beneden, de achterste bevestigingsbout met hangende demper, die nu onder spanning staat, is zichtbaar, sluitring en splitpen erop, borg splitpen.
De andere kant gaat opdezelfde manier....
Benodigde tijd: uithaken, ophangen en voor beide dempers ca. 30 tot 45 min. Vastzetten, matras en zijgordijnen verwijderen en aanbrengen.
Een kleine tip: kleine onderdelen zoals ringen en splitpennen moeten klaar liggen. Het is handig als je hulp hebt die de materialen aangeeft.