Google translate


De D+ aansluiting

 

De Dynamo van het voertuig heeft een D+ aansluiting.

Deze D+ aansluiting levert een 12V spanning als de motor gestart is.

Als je het contact aanzet van het voertuig gaat onder meer het laadstroom-controle lampje rood branden:
ROOD= waarschuwing: De dynamo levert momenteel geen stroom. 
Als de motor na het starten loopt dan gaat er via de D+ een stroompje naar het laadstroom controle lampje zodat het Rode lampje uit gaat.

Dezelfde D+ stroom zorgt er ook voor dat de camperkoelkast alleen op 12V werkt als de motor loopt. (dan wordt het koelkastrelais bekrachtigd)

Ook zorgt de D+ stroom er voor dat de voertuigdynamo de huishoudaccu ook oplaad. (het scheidingsrelais tussen huishoud accu en startaccu wordt bekrachtigd). De "plussen" van beide accu's  zijn dan met elkaar verbonden zijn.

 

Helaas gebruikte Hymer in de jaren 90 die vreselijke blauwe scotchlok-connectoren om met een gele draad in de D+-lijn te "af te takken". Ze zijn niet goed en zeker verouderd - hoewel ik denk dat Hymer niet verwachtte dat ze 30 jaar mee zouden gaan!

Als er problemen zijn met de aansturing van zo'n relais door de D+ stroom moet u op zijn minst de scotchlok vervangen door een betere aansluiting en de inline-zekering reinigen zodat de stroom door beide kan stromen met minimale weerstand. Het is al jaren een veelvoorkomend probleem.


Reageren?
 





Typ hier het getal over. (Spam-preventie)

73312

 

Last edited: