image-01image-02
U bevindt zich hier: Home > Minigids > Een oude Hymer-S kopen?

Ron Bentham heeft in zijn Blog een verhaal geschreven over de wetenswaardigheden bij aankoop van van een oude Hymer.

Ik heb dit verhaal vertaald in het Nederlands.

 

Klassieke Hymer Koopgids

 

Het eerste dat je moet onthouden, is dat u een 'doos' koopt van hout en metaal die 20 of zelfs 30 jaar oud is. Plak een oude koelkast of tv, of zelfs een oude auto in je achtertuin, en ga dan weg en kom over 20 jaar terug - dat is het soort slijtage dat je kunt verwachten. Dus het eerste dat u moet onthouden, is dat geen enkele oude bestelwagen/camper perfect is.

Maar als je een klassieke camper koopt, zijn er bepaalde dingen die je in ieder geval moet controleren en waar je minimaal recht op hebt.

Er zijn drie hoofdgebieden waar u als absoluut minimum naar moet kijken: vocht, huishoudelijke apparaten en mechanisch.

Vocht

Vocht is de grootste moordenaar van campers en het duurst om professioneel te repareren. Het oplossen van vochtproblemen vereist ervaring en kan arbeidsintensief zijn. Dit maakt het duur als u een professional inschakelt, maar het betekent ook dat het goedkoop kan zijn als u het zelf doet omdat uw arbeid gratis is. Maar voor de meeste kopers is vocht de belangrijkste reden om weg te lopen van een busje.

Het is geen rocket science - de belangrijkste gebieden waar water binnendringt zijn gemakkelijk te zien en gezond verstand kan grote problemen detecteren. Ramen zijn de grootste boosdoener - kijk goed rond de ramen op zachte plekken en verkleuring.

Kijk naar buiten naar de afdichting rond het frame - je wilt geen nieuwe sealer op de oude zien - dat is een slecht teken. Ramen zijn echter in feite eenvoudig te verwijderen en opnieuw af te dichten - de eerste kan je de hele dag kosten, maar daarna wordt het sneller - een raam kan in minder dan een uur worden verwijderd, schoongemaakt en opnieuw worden verzegeld.

Het slechtste scenario voor raamlekken is dat het vocht in de muur is geslopen en de muur is gaan rotten. Dit moet dan worden uitgesneden en vervangen.

Dakluiken zijn hetzelfde als ramen - controleer rondom op de 'verklikkers', bijvoorbeeld een verkeluring van de plafondbekleding.

De volgende plaats om te kijken is de vloer, vooral in de gebieden bij de wielkasten die alle waterspatten van de wielen opvangen. Kijk naar buiten en naar binnen.

Dan zijn er de naden waar de wanden het dak raken. In klassiekers uit de Mercedes S-klasse hebben ze een dak van glasvezel uit één stuk dat de muren overlapt, dus problemen zijn hier mogelijk minder. Maar in de Fiat-familie B-klasse is het een traditionele verbinding in caravanstijl met een aluminium extrusie en sealer. Het is moeilijk om dit te controleren - maar ga de kasten in en snuffel rond.

Tot slot - gebruik je neus - ruik en snuif - vochtig heeft een kenmerkende geur.

Ik heb het gebruik van vochtmeters niet genoemd - goedkope zijn nutteloos en de goede hebben kennis nodig om de resultaten te interpreteren. Als je echt dol bent op een busje - schakel een professional in - helaas zijn er niet veel klassieke professionals meer over, de meeste zijn met pensioen, maar ze bestaan ​​wel.

Apparaten

Ik ben de tel kwijt van het aantal mensen dat gewoon nooit controleert of alle apparaten goed werken. Ik zie ze de hele tijd online - ze komen om advies vragen, en mijn eerste vraag is - heeft het ooit gewerkt (voor jou), en het antwoord is meestal nee, maar de verkoper zei ofwel "we gebruiken het nooit", of het is een gemakkelijke oplossing. Het is niet! Als dat zo was, hadden ze het opgelost.

Water, warmte en koeling zijn absoluut fundamenteel voor het basisgenot van een camper. Het is dus essentieel dat je ze ziet en voelt werken. Vraag vooraf aan de bezichtiging of de verkoper alle toestellen aanzet. U moet de warmte uit de heteluchtkanalen voelen komen. Je moet de koelkast zien werken. Vraag de verkoper om de koelkast, op gas, minimaal 4 uur, bij voorkeur 's nachts, van tevoren aan te zetten en een kopje water in de vriezer te zetten, en een kopje water op de middelste plank. Ik hoef niet te zeggen wat je mag verwachten. Maar er is geen manier om een ​​koelkast te testen als deze niet van tevoren is ingeschakeld.

Een nieuwe koelkast voor campers kost ongeveer £ 900 om te kopen en de montage kost ongeveer £ 300. Het meest voorkomende probleem met de koelkast is "werkt niet op gas" - zolang de koelkast op netstroom werkt (nogmaals, haal bewijs) dan kan de gaskant meestal worden opgelost - het is een veelvoorkomend probleem. De onderdelen zijn goedkoop als je zelf iets doet of een koelkastexpert lost een gasprobleem meestal voor een paar honderd euro op.

U hoeft niet weg te lopen van een fatsoenlijk busje omdat het een defecte koelkast heeft - u moet alleen weten wat u te wachten staat.

Maar - niet-werkende apparaten hebben ook een andere, meer sinistere kant - waarom? Als warmte en kou en water zo essentieel zijn om plezier te hebben, waarom heeft de vorige eigenaar ze dan niet laten repareren? Het is een triest feit dat sommige eigenaren nooit echt een busje hadden moeten hebben - misschien hebben ze het geprobeerd en vonden ze het niet leuk, of misschien waren ze gewoon lui. Hoe dan ook, als u dit soort tekens opmerkt, moet u zich afvragen wat er nog meer niet is gerepareerd of onderhouden. Voor sommigen zal dit een teken van een koopje zijn, maar voor anderen die een werkende camper willen met minimale problemen - zou dit een rode vlag moeten zijn. Je wilt echt een enthousiaste verkoper die alles van de bus weet. De slechtste verkopers zijn degenen die "voor een vriend" verkopen.

Verwarming

De meeste klassieke Hymers hebben een Truma verwarming die zowel uitstraalt als warme lucht rond de bus blaast. Nogmaals, deze kunnen meestal worden gerepareerd - maar dealerarbeid kan €80 per uur zijn - het loopt snel op. Een nieuwe kachel kost ongeveer € 800 plus montage, maar er zijn genoeg vervangings-toestellen - ze werden niet alleen in Hymers gebruikt. Maar wil je de moeite? Om eerlijk te zijn, problemen met de verwarming komen minder vaak voor dan problemen met de koelkast. Het meest voorkomende verwarmingsprobleem zijn lege batterijen in de ontsteker - neem dus een paar AA-batterijen mee!

Huishoud accu

Mijn houding ten opzichte van accu's is heel eenvoudig. Tenzij je een factuur hebt waaruit blijkt dat de batterij nieuw is, budget dan gewoon voor een nieuwe accu. Accu's zijn verbruiksartikelen en hebben een levensduur van ongeveer 5 jaar. Dus behalve testen of de lichten werken, de waterpomp pompt en de verwarmingsventilator draait, hoeft u zich geen zorgen te maken over de batterij - het is geen misdaad om een ​​camper met een versleten accu te verkopen. Hetzelfde geldt voor de oplader - de oplader die de batterij oplaadt wanneer je de stekker in het stopcontact steekt - het origineel, als hij er nog is, zal een dinosaurus zijn, en 99% van alle bestelwagens heeft hem vervangen door een moderne digitale oplader - ongeveer € 150 voor een een goede.

Zonne-energie

Hetzelfde geldt voor zonne-energie - tenzij je papierwerk hebt dat het tegendeel bewijst, neem aan dat alle zonnepanelen oud zijn - veel campers hebben nog steeds zonnepanelen die in de jaren '90 zijn aangebracht - en toen waarschijnlijk duizenden kosten. Zonne-energie is tegenwoordig goedkoop en eenvoudig te monteren, dus dat is geen reden om een ​​verder goede bestelwagen af ​​te keuren. U kunt ultramoderne zonne-energie plaatsen als u aan het klussen bent en wisselgeld hebt vanaf €200.,

Mechanisch

Ik ben geen monteur, ik heb altijd garages gebruikt voor het grootste deel van mijn onderhoud en reparaties, maar ik heb er veel geleerd. Tenzij u een professional betaalt voor een inspectie, kunt u alleen de basis aanpakken. Dit zijn, in willekeurige volgorde -

De motor zou gemakkelijk moeten starten - een beetje rook bij het starten is OK, zolang het maar binnen 10 minuten rijden verdwenen is. Het busje moet soepel trekken - zoek indien mogelijk de steilste heuvel in de buurt.

De versnellingen moeten op en neer gaan en de koppeling moet op een normale manier bijten. Zelfs als u zelf niet achter het stuur kunt zitten, zeg dit dan tegen de chauffeur.

De remmen zouden moeten werken! Het lijkt voor de hand liggend, maar campers komen zelden tot stilstand in een noodgeval - ze worden meestal rustig gereden. Maar je moet weten dat het busje hard zal stoppen - dus zoek een rustige weg en vraag om dit te doen. De camper mag tijdens het remmen niet naar links of rechts trekken.

Controleer op olie - dit kan een zorgenkindje zijn - het is vrij zeldzaam om een ​​25 jaar oude diesel te vinden die brandschoon is. Meestal zit er wat olie in. Zoek er veel van, en glanzend. Als een busje olie lekt, moet de slipstream het helemaal over de onderkant van het busje blazen. Controleer ook: is het diesel- of motorolie? Veel bestelwagens hebben kleine diesellekken die meestal eenvoudig te verhelpen zijn.

Vrijwel alles wat mechanisch is kan worden gerepareerd - de worst-case-scenario's zijn slechte motoren en versnellingsbakken. Merc-versnellingsbakken gaan bijna nooit kapot, het zijn altijd de selectors, die een gemakkelijke oplossing zijn. Fiat-boxen hebben een bekend probleem met de 5e versnelling, dus zorg ervoor dat u de 5e goed ziet werken - u hebt een snelweg of vierbaansweg nodig.

Schakel bij twijfel een garage in.

Kilometerstand

Je kunt veel aflezen aan de kilometerstand van een bestelwagen. Een 25 jaar oude camper met 125.000 km op de teller moet worden aangemerkt als "lage kilometerstand"! Werk het uit - dat is 5000 km per jaar. Dat betekent elementair gezinsgebruik - een paar weekenden weg en 2 behoorlijke vakanties. Maar een busje met 250k op de klok heeft het dubbele gedaan - het kan zijn begonnen met het doen van eenvoudige gezinsvakanties, maar later in het leven zou het in heel Europa fulltime kunnen zijn geweest. Stel dus zoveel mogelijk vragen en kijk naar de geschiedenis. Is die logisch? Een camper die fulltime en overland is geweest, moet ten koste van alles worden vermeden, maar zou ook geen premium geld moeten zijn.

Al het andere moet cosmetisch zijn - tapijten, houtwerk, werkbladen - wees gewoon realistisch. Een goede tip is om de verkoper te vragen jou en je partner een tijdje stil in het busje te laten zitten. Voel het, ruik het - fluistert het tegen je?

Eindelijk - en dit is het gekke deel - de geldkant.

Ik heb geleerd van vele jaren van verhalen en ontmoetingen met eigenaren en het oplossen van problemen - dat als het om een ​​klassiek voertuig gaat - de prijs secundair is. Als je de sfeer hebt gekocht en van de scene houdt en je wilt meedoen, dan mag plus of min een paar duizend geen deel uitmaken van het proces. Het vinden van de juiste bestelwagen voor u heeft de hoogste prioriteit. Helaas maken ze ze niet meer, dus je kunt niet zomaar een 93 S700 bankversie kopen met een U-vormige lounge en fietsenrek. Dus als het juiste busje langskomt, moet je het geld bij de hand hebben en toeslaan!

Ook - een noodfonds hebben. Het is totaal onrealistisch om te verwachten dat je vijftien mille betaalt voor een 25 jaar oude bestelwagen en deze meteen naar de Algarve rijdt en geen problemen hebt. Zo werkt het gewoon niet. Het is veel beter om wat geld achter de hand te hebben en te verwachten dat je het moet uitgeven. Ik adviseer altijd 10% - Voor minder dan € 1000 kun je een nieuwe huishoudaccu, een nieuwe oplader en een bewoningscontrole krijgen van een gerenommeerde ingenieur, en misschien zelfs een zonne-upgrade en een paar andere probleempjes oplossen. Dan een paar weekenden weg om de probleempjes weg te werken, en dan ben je klaar om te gaan. Wees klaar om een ​​solide platform te kopen en over het budget te beschikken om het je eigen te maken. Het is veel beter om voor het juiste geld een camper met gebreken te kopen en het budget te hebben om het te repareren, dan iemand anders te laten zeggen dat het busje perfect is. Als je het zelf doet, weet je dat het gedaan is. Alleen een perfect papieren spoor van een 'Pietje-Precies-eigenaar' is een grote premie waard.

Ken de markt! Onderzoek onderzoek onderzoek! Kijk zeer regelmatig op Marktplaats en op facebook Marketplace.

Ron: Ik rijd in een 93 S700 - ik heb hetzelfde busje gezien van slechts £ 7000 en zo hoog als £ 20.000. Het 7k-busje had 350.000 km op de teller en was erg aftands, maar degelijk. Er moest minstens 10k aan uitgegeven worden, zo niet meer. De 20k-bus was zo perfect als je ooit zult zien - een papieren dossier van 2 inch dik, lage kilometerstand, lange Britse APK-geschiedenis (plus alle Duitse!) en had letterlijk elke upgrade en geen fouten. Het was binnen een week verkocht.

Als je ECHT van klassieke Hymers houdt, weet je dat smetteloze bestelwagens een gezonde premie waard zijn - en dat geldt ook voor anderen, soms is het gewoon een kwestie van wie er als eerste is nadat een advertentie is geplaatst.

Eindelijk eindelijk - ken jezelf! Om een ​​oude camper economisch op de weg te houden, heb je praktische basisvaardigheden nodig. De slechtste reden om een ​​klassieke camper te kopen, is omdat je het je niet kunt veroorloven, maar je hebt geen praktische vaardigheden of de bereidheid om te leren. Oude busjes komen altijd met problemen - je moet je ogen wijd open houden en het als een deel van het plezier beschouwen. Maar als je elke keer dat je een probleem hebt dealerprijzen betaalt, ben je al snel duizenden dollars kwijt aan de deal.

Veel succes en word lid van de "Classic Hymers Technical"-groep op Facebook, waar je een groot aantal gearchiveerde berichten zult vinden over zowat elk mogelijk technisch probleem met Classic Hymers, en (meestal) hoe je ze kunt oplossen. De online community is een andere reden waarom mensen deze bestelwagens kopen.

Please activate JavaScript in your browser.

» Sitemap