image-02image-01
U bevindt zich hier: Home > Onderhoud > Een kunststof camperraam kapot?

Een kunststof camperraam kapot?


Ron Bentham, de beheerder van de facebookgroep "classic Hymers Technical" heeft een artikel geschreven over de Seitz camperramen

https://www.facebook.com/groups/297054424534823/permalink/837140430526217/

 

Ik heb het artikel vertaald en een paar kleine aanpassingen gedaan voor de Nederlandse lezer

Een kunststof camperraam kapot?

Het overkomt ons allemaal wel eens. Veelvoorkomende oorzaken zijn - aanrijdingsschade, misdaad, misbruik veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik, of gewoon ouderdom.
Het eerste dat u moet onthouden, is dat de kunststof ramen van een camper niet hetzelfde zijn als glazen ramen. Glas kun je niet ter plaatse op maat laten snijden. Ze moeten worden vervangen door een nieuw plastic paneel - of, als je geluk hebt, gerepareerd.

Maar eerst de basis. De ramen zijn gemaakt door een Duits bedrijf genaamd Seitz. Mogelijk ziet u wel of geen label. Mogelijk zie je ook het woord "Birkholz" - eigenlijk hetzelfde. Seitz werd een paar jaar geleden overgenomen door Dometic en de ramen staan ​​nu bekend als Dometic/Seitz. Deze groep gaat vooral over Hymers van vóór 95, en de toen geplaatste ramen staan ​​bekend als S3. Zoek dus eenvoudig op Google Afbeeldingen naar "Seitz S3" en u zult veel bekende afbeeldingen zien.

Vervolgens: hoe specificeer je de maat? De grootte wordt bepaald door de raamopening, dat wil zeggen de grootte van het gat in de wand. Dit brengt veel mensen in verwarring - en met goede reden - het is redelijk om aan te nemen dat de maat gelijk is aan die van de werkelijke ruit - en inderdaad, het is dichtbij, maar het wordt gemeten aan de hand van het gat in de wand.
Je zult je hier op je hoofd krabben omdat de werkelijke grootte van het gat in de wand aan het zicht wordt onttrokken door het raamkozijn. Maar als je studeert en meet en schat, kun je de gewenste maat bereiken.

Maar daarvoor – laten we het hebben over onmiddellijk na de breuk – wat doe je? Is het gebarsten of gebroken? Als het gebarsten is, zelfs al is het erg, dan is je eerste vriend gaffertape - elke camper zou een rol moeten hebben - en het dan goede 3M-spul, niet het dunne, Chinese spul. Je brengt het gewoon op de scheuren aan en maakt het veilig - het maakt niet uit hoe lelijk het is - het moet alleen het weer buiten houden.
Vervolgens kunt u, zodra u het busje op een veilige plek, thuis of op een camping, heeft gebracht een tijdelijke reparatie overwegen.
Superlijm is het beste spul voor scheuren, zolang je maar kunt duwen om de scheur te scheiden en de randen bloot te stellen aan lijm. Er zijn ook betere en mooiere tapes dan gaffer. Je kunt een versie van selltape kopen, dat wil zeggen een doorzichtige tape, die sterk maar transparant is. Een ander slim idee is om "glasveiligheidsfolie" te kopen - dit is een doorzichtige, zelfklevende plastic folie die meestal wordt gebruikt om normaal glas onbreekbaar te maken - maar deze doet uitstekend werk bij reparaties van kunststof ramen.


Als het raam echt kapot is en niet meer af te plakken is, moet je het eruit halen en het gat repareren. Om een ​​raam te verwijderen, moeilijk in woorden te beschrijven (en er zijn veel Youtubes), maar eigenlijk schroef je de stangen los, en van buitenaf open je het raam volledig, tot ver voorbij de horizontale lijn, en dan zou het er gewoon uit moeten trekken. Er blijft dan een gat over dat moet worden opgevuld - het gemakkelijkste en gemakkelijkst verkrijgbare materiaal is multiplex - overal verkrijgbaar. Natuurlijk is het hartverscheurend lelijk, maar het moet wel. Als je meer tijd hebt, of als het mooi weer is, dan is het op één na beste ding helder plexiglas; reparatiebedrijven voor autoruiten hebben dit altijd, net als grotere BnQ's en de grote doe-het-zelfbedrijven. Multiplex of perspex wordt op zijn plaats gehouden met wat je maar hebt - meestal meer gaffertape. In een noodsituatie met een huilende storm, waarbij het buitenhouden van het weer de belangrijkste prioriteit is, zijn het vuilniszakken en plakband... in principe gezond verstand.

Maar voordat je dit stadium bereikt, stop even en denk even na. Bent u verzekerd? Bij de meeste polissen maken verzekeraars geen onderscheid tussen zijruiten en voorruitruiten. Veel eigenaren realiseren zich dit niet, maar over het algemeen kunt u een kapotte zijruit laten vervangen door een verzekering. Misschien moet je even nadenken en je verhaal goed krijgen - het moet per ongeluk zijn, in plaats van ouderdom of domheid (denk er eens over na...) ... Maar als je pech kunt krijgen of Autoglass erbij betrokken kan worden, weten ze alle trucs, en zal een tijdelijke reparatie over het algemeen veel sneller en beter uitvoeren dan u kunt.

Dus hopelijk is de eerste crisis nu voorbij en is het busje veilig. Nu gaan je gedachten uit naar het goedmaken – dat wil zeggen: een nieuw venster. Het slechte nieuws is dat ze niet goedkoop zijn. Maar het goede nieuws is dat ze gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Als je een verzekeringsclaim kunt indienen, dan is geld geen probleem.
Elke lokale caravandealer met een goede werkplaats kan de ruiten van caravans en campers vervangen. Het kost een deskundige caravanmonteur niet meer dan een paar minuten om een ​​oud raam te verwijderen en een geheel nieuw raam te plaatsen - in het oude frame. Er zijn maar weinig plaatsen waar je getuige kunt zijn van het werk, omdat ze niet willen dat je weet hoe gemakkelijk het is!


Maar professionals hebben overheadkosten, en de meesten van hen zijn eerlijk en fatsoenlijk, en kunnen de kost verdienen. De kosten voor een vervangend raam, professioneel uitgevoerd, bedragen ongeveer € 500 tot € 1000 – dus een verzekering is altijd de beste keuze als je kunt.
Als een verzekering geen optie is, moet u dit zelf oplossen. Dan wordt het dus gewoon een kwestie van prijs en beschikbaarheid. Als geld geen rol speelt, bestel je gewoon een nieuwe. Als u op Google zoekt naar Dometic Seitz S3, ziet u meestal de volgende drie Nederlandse leveranciers op de eerste pagina. De Wit, Obelink, camperpassie. Er zijn er nog meer, bel gerust even rond. Een nieuw raam kost ongeveer € 400,-.

Als het geld echt krap is, dan zijn de caravanslopers de plek waar je moet zijn. Het probleem hier is dat de meeste van hen geen aandelen online vermelden, of onderscheid maken tussen modellen, dus het enige echte alternatief, tenzij je veel geluk hebt, is om persoonlijk langs te gaan en rond te snuffelen, bij voorkeur met de oude in de hand. De slopers doen veel zaken in oude ramen. Het ding om te onthouden is dat u niet op zoek bent naar een Hymer-raam – u zoekt naar een Seitz-raam – en dat ze in de hele caravan- en camperindustrie werden gebruikt. Het is dus heel goed mogelijk dat een ruit uit een Swift caravan uit 2002 op een Hymer 555 uit 1994 past. Hoewel er talloze maten lijken te zijn, zijn er in werkelijkheid maar een dertigtal, twee verschillende tinten en drie verschillende bereiken. Bestudeer de websites van en je zult er een gevoel voor krijgen. Er kunnen cosmetische verschillen zijn, maar als je bereid bent veel moeite te doen, zul je er meestal een vinden voor een nette prijs.

Tenslotte zijn er enkele continentale alternatieven. Omdat Seitz-ramen zo duur zijn, hebben een paar ondernemende jongens in Europa kunststofbedrijven opgericht die compatibele ramen tegen fatsoenlijke prijzen leveren.

Er is een firma in Bulgarije die ze maakt - ik heb een van hen persoonlijk bezocht in Sofia in 2022 en Stanislav Stankov biedt een geweldige vervanging voor elke windpw tegen een concurrerende prijs, zelfs rekening houdend met verzendkosten. Als je deze optie wilt overnemen, stuur me dan Ron Bentham een ​​bericht, dan breng ik je in contact.

Dit is een eerste conceptartikel VOOR de index. Reageer op de facebookpagina. Alle noodzakelijke wijzigingen en informatie worden daar opgenomen.

Please activate JavaScript in your browser.

» Sitemap